האם AI יחליף קופירייטרים? עתיד הקופירייטינג וכיצד להסתגל לשינויים

תמונה של יובל פוגל

יובל פוגל

דניאל היה קופירייטר מבוקש, אחד כזה שמותגים לא מפסיקים לדבר עליו. הסלוגנים שיצר הפכו לבלתי נשכחים, הקמפיינים שלו הצליחו להפוך רעיונות למכירות, והוא תמיד האמין שכתיבה עם מגע אנושי, כזו שבאה מהלב, היא המפתח לחיבור משמעותי וחזק עם קהל.

אבל אז המציאות החלה להשתנות. המשרד בו עבד הציג מערכת חדשנית שהבטיחה "לייעל את תהליך היצירה". בריפים שיווקיים הוזנו לתוך כלי בינה מלאכותית, ותוך שניות התקבלו תוצאות: כותרות, רעיונות לפוסטים ברשתות החברתיות ואפילו טיוטות לתסריטים.

בהתחלה, דניאל שמח מהמחשבה שיש כלי שיקל על עומס העבודה שלו. "עוד עוזר טכנולוגי", הוא חשב לעצמו.
אבל בעודו מנסה להמציא רעיונות מקוריים, מכונת ה-AI כבר ייצרה עשרות אפשרויות שהוצגו ללקוחות, ובעלי החברה החלו לשאול: "למה צריך קופירייטר כשיש תוכנה שעושה את זה כל כך מהר?". תוך חודשים ספורים, הצוות במשרד הצטמצם. חלק מהקופירייטרים פוטרו, והנותרים עסקו בעריכת טקסטים שנוצרו ע"י מכונת ה-AI.

הסיפור של דניאל אינו ייחודי. קופירייטרים רבים בישראל ובעולם מתמודדים עם שאלות דומות: האם הבינה המלאכותית תשנה את עולם הקופירייטינג? האם היצירתיות האנושית תתייתר, או שדווקא תמצא דרך חדשה לפרוח? ואיך ייראה עתיד הקופירייטינג בעידן בו האלגוריתמים כותבים מהר יותר וזול יותר.

בכתבה ננסה לענות על השאלות הללו, נבחן את האתגרים שמציבים כלי ה-AI על עולם הקופירייטינג, ונגלה כיצד ניתן להפוך את הטכנולוגיה הזו להזדמנות עבורנו, הקופירייטרים.

קופירייטינג בעידן ה-AI: סקירה מהשטח

כלי קופירייטינג מבוססי AI זוכים לפופולריות הולכת וגוברת, בעיקר בזכות יכולתם לספק תוכן במהירות. עסקים
קטנים ובינוניים, שעד כה לא יכלו להרשות לעצמם לשכור צוותי קופירייטינג מקצועיים, יכולים כעת להיעזר בכלים
אלו ליצירת מודעות, פוסטים למדיה החברתית, ניוזלטרים ואפילו טקסטים ממירים לדפי נחיתה.

כלים אלו מציעים גם אפשרות לביצוע התאמות אישיות כמו בחירת טון דיבור, סגנון כתיבה, ואפילו פורמטים שונים
המתאימים לפלטפורמות כמו אינסטגרם, לינקדאין וגוגל. בנוסף, חלק מהמערכות כוללות גם ניתוחים מבוססי
נתונים, באמצעותם הן ממליצות על התאמת מסרים לנישות ספציפיות של קהל. כל זה הופך את הכלים הללו
לפתרון עוצמתי במיוחד בעידן בו עסקים צריכים להתבלט בשוק הדיגיטלי במהירות וביעילות.

מי בדיוק מושפע מכלי ה-AI בעולם הכתיבה והקופירייטינג?

עקב מהירותם ואיכותם, כלי קופירייטינג מבוססי AI הופכים לפופולריים יותר ויותר בקרב עסקים וקופירייטרים, אבל מי בדיוק מושפע מכך? כפי שמתברר, שחקנים רבים בתעשיית הכתיבה עלולים לחוש את השפעתה של טכנולוגיה זו.

כותבי תוכן

כותבי תוכן בכל התחומים – כתיבה שיווקית, בלוגים, ואפילו כתיבת ספרים אלקטרוניים – עלולים להרגיש בצורה ישירה את השפעתה של הבינה המלאכותית. מצד אחד, כלים אלו יכולים להאיץ תהליכי יצירה, לייצר רעיונות ראשוניים ולשפר פרודוקטיביות, אך מצד שני, כותבי התוכן עלולים להתמודד עם תחרות גוברת, במיוחד כאשר תהליכים בסיסיים הופכים לאוטומטיים.

מכאן עולה חשיבותו של המגע האישי, המתבטא בסגנון ייחודי, יצירתיות שאינה שבלונית, והבנה עמוקה של קהל היעד. תכונות אלו מבדילות כותבי תוכן אנושיים מכלי ה-AI, אשר אינם מסוגלים להבין ברמה מספקת הקשרים תרבותיים עמוקים, אירוניה, או הומור עדין. לכן, כותבי תוכן המביאים עימם ראייה ייחודית וניסיון אישי ימשיכו להיות נכס יקר ערך שאינו ניתן לחיקוי.

עורכים ומגיהים

גם הם עלולים להיות מושפעים מכלי ה-AI, אך באופן טבעי ומתוקף תפקידם כמבצעי התאמות – פחות מאשר הכותבים עצמם. אמנם כלי ה-AI מסוגלים לייצר טיוטות ברמה גבוהה, אך עדיין נדרשת סקירה וחידוד מצד עורך אנושי – במיוחד כשמדובר בהקשרים בעלי חשיבות גבוהה כמו מסמכים משפטיים או הודעות לעיתונות.

בדיקת עובדות

זהו תחום בו בינה מלאכותית תמיד תצטרך יד אנושית. מערכות AI יוצרות תוכן על-סמך נתונים שהוזנו להן, אך לפעמים הן ממציאות דברים רחוקים מהמציאות.  מספרים על עו"ד בארה"ב שהתבסס על AI כדי להצדיק את טענתו, ולבסוף הסתבר שכלל לא היה מקרה כזה.

במילים אחרות, כלים מבוססי AI אינם מומחים לאמת. הם מחוללים מידע מתוך בסיסי נתונים ולא מתוך הבנה עמוקה של העובדות. לכן, האחריות לוודא שכל מה שמתפרסם מדויק ואמין מוטלת על כתפיהם של עורכים ואנשי בדיקת עובדות. בתחומים רגישים כמו רפואה או משפטים, בינה מלאכותית עלולה להטעות ולהוביל לסיכונים משמעותיים.

קופירייטרים

גם קופירייטרים מושפעים מאוד – אך לא כולם. קופירייטרים טובים בטוחים מפני השתלטות כלי הבינה המלאכותית, אפילו אלו העוסקות ישירות בקופירייטינג. חברות מובילות מכירות בערך הקופירייטרים שלהן, והן לא יסכנו את צמיחתן או את הצלחתו של מוצר במטרה לחסוך כסף. לעומתם, קופירייטרים שאינם איכותיים, עלולים בהחלט להרגיש את השפעתם של כלי הקופירייטינג. אחרי הכל, מה ההבדל בינם לבין כלי הבינה המלאכותית?

 

באופן כללי, חשוב להבין כי מדובר כאן על "שינוי כיוון". קופירייטרים אשר ידעו להטמיע את הכלים הללו בתהליכי העבודה שלהם, למשל, ככלי עזר בשלבי המחקר או בשלב גיבוש הרעיונות ראשוניים, ימצאו עצמם עם יתרון תחרותי. כך, הם יוכלו למקד את מאמציהם ביצירתיות גבוהה יותר, בכתיבה התורמת לערך המותג, ובחשיבה אסטרטגית שאף מכונה או טכנולוגיה לא יכולה להעתיק.

מי יכול להרוויח מזה?

מלבד הקופירייטרים הטובים, יש עוד כאלו שיכולים להרוויח מהאוטומציה והכלים המדהימים שמציעה לנו הבינה המלאכותית.

יוצרי תוכן המתמחים בכתיבה לתעשיות או נישות ספציפיות

כותבים עם ידע עמוק בתחומים ספציפיים כמו טכנולוגיה מתקדמת, רפואה או משפטים, יכולים להפיק תועלת משמעותית מהפערים של כלי ה-AI. כפי שכבר כתבתי, רוב מערכות הבינה המלאכותית מתבססות על מידע כללי ונתונים קיימים, אך נושאים מורכבים הדורשים הבנה עמוקה או ידע בתחומים ייחודיים עדיין זקוקים ליד אנושית.

לדוגמה, כתיבת תוכן עבור חברות מדעי החיים או קמפיינים שיווקיים בתחום ההייטק, בהם רמת הדיוק והידע חשובים במיוחד. היתרון עבור כותבי התוכן כאן הוא שהם יוכלו למצב עצמם כנכסים בלתי ניתנים להחלפה ולהציע ערך מוסף של הבנה עמוקה ואמינות.

כותבים מנוסים שיודעים ללטש

כדי לעמוד בציפיות של קהלים שונים, תוכן שנוצר ע"י AI דורש לרוב התאמות שפה, תרבות ושיפור הסגנון. לכן, עם השימוש הגובר ב-AI ליצירת טיוטות תוכן, עולה הביקוש לאנשי מקצוע שיכולים לערוך, לשפר וללטש טקסטים. לדוגמה, מותגים בינלאומיים המבקשים להתאים תוכן לכל שוק ספציפי תוך שימור קולו הייחודי של המותג, יצטרכו למצוא אנשי מקצוע מתאימים. היתרון עבור כותבי תוכן מנוסים בעריכה וטיוב הוא האפשרות למצב עצמם כשותפים חיוניים ביצירת תוכן ברמה גבוהה.

כותבי סיפורים ומומחי קריאייטיב

כאן מדובר על כותבים המתמקדים באמנות הסיפור וביצירת קריאייטיב מקורי וייחודי. אמנם, בינה מלאכותית יכולה לייצר טקסטים פונקציונליים במהירות, אך היא אינה מסוגלת להתחרות ביצירתיות האנושית המניעה אנשים לפעולה ומעוררת השראה. 

קופירייטרים שידעו לשלב רגש, לספר סיפור מעורר השראה ולבנות חיבור עמוק עם הקהל, ימשיכו להיות מבוקשים גם בעידן ה-AI. לדוגמה, בתחומים כמו יצירת קמפיינים פרסומיים, כתיבת תסריטים לסרטים קצרים או פיתוח מותגים אישיים המבוססים על סיפור ייחודי, היכולת לספק ערך מוסף שאינו ניתן לחיקוי היא חשובה במיוחד, ולכן צריך מגע אנושי. 

 

במילים אחרות, מי שמביא ערך ייחודי – בין אם זה ידע בנישות ספציפיות, כישורי עריכה וליטוש, או יכולת יצירתית עוצמתית – יכול להרוויח משמעותית מהשימוש בכלי ה-AI, ולא רק שהוא נשאר רלוונטי, אלא הוא הופך לנכס יקר בתעשיית הכתיבה והקופירייטינג.

יתרונות קופירייטינג מבוסס AI

היתרון המרכזי של כלי קופירייטינג מבוססי AI הוא הקצב בו הם פועלים, ומה שדרש בעבר שעות ואף ימי עבודה, יכול להיווצר כעת תוך דקות. מעבר לכך, הם מקלים על תהליך סיעור המוחות, מציעים וריאציות רבות של טקסטים ולעיתים גם מותאמים לשפת וסגנון המותג.

לקופירייטינג המבוסס על בינה מלאכותית יש מספר יתרונות בולטים, שאם תשכילו לנצל אותם, תוכלו רק להרוויח – תרתי-משמע. להלן היתרונות העיקריים:

יעילות ועלות ייצור נמוכה

קופירייטינג מבוסס AI הוא כלי יעיל במיוחד, המסייע לחסוך זמן וכסף באמצעות אוטומציה של חלקים בתהליך הכתיבה: במקום ליצור באופן ידני כל פיסת תוכן, אפשר להשתמש בבינה מלאכותית מבוססת נתוני לקוחות ליצירה מהירה של תכנים. כך, בזמן שה-AI מטפל בפרטים האלו, הכותבים, או למעשה, המשווקים, יכולים למקד את מאמציהם בפיתוח אסטרטגיה.

זרימה

כלי הבינה המלאכותית מסוגלים ליצור מגוון סוגי תוכן ספציפיים כמו תיאורי מוצרים, תכנון קופירייטינג לדפי נחיתה, מודעות לפייסבוק ועוד. בנוסף, קופירייטינג מבוסס AI מתאים את תהליך יצירת התוכן לקהלים שונים: באמצעות שימוש בנתוני לקוחות, מערכות אלו מתאימות תוכן באופן אוטומטי לפלחי שוק שונים ואף מייצרות רעיונות חדשים לקמפיינים. כך, המסרים השיווקיים מגיעים לאנשים הנכונים בזמן הנכון, ודבר זה ממקסם את פוטנציאל ההשפעה על קהל היעד.

מיקוד

תוכן שנוצר ע"י בינה מלאכותית יכול לדבר ישירות אל קהל היעד שלכם – גם אם הקבוצה או הנישה מאוד ספציפיות. הדבר מאפשר לשלב את השפה והטון שהלקוחות מצפה להם וליצור חיבור משמעותי איתם. בנוסף, ל-AI יש את היכולת ללמוד לאורך זמן ולהתאים את התוכן כך שיתחבר בצורה טובה יותר אל הקהל.

מבחינת היתרונות, ניתן לסכם ולומר כי האוטומציה יכולה לסייע רבות לעסק, בין היתר באמצעות חיסכון בזמן, עקביות ודיוק במסרים השיווקיים – דבר התורם ליצירת תדמית מקצועית ואחידה של המותג. כמו כן, במידת הצורך, ניתן לחסוך בכוח אדם.

חסרונות קופירייטינג המבוסס על בינה מלאכותית

מערכות אוטומטיות רבות מוגבלות ביכולותיהן ואינן מצליחות לתפוס את הניואנסים של נושאים או מסרים מורכבים. כמו כן, לעיתים קרובות, תוכן שנוצר ע"י AI חסר רגש אנושי ועלול לכלול טעויות דקדוק ותחביר.

כיום, משווקים רבים משתמשים ב-AI לצורך כתיבה, אך כיוון שכלים אלו חסרים יצירתיות ומגע אנושי, שהם שני היבטים מרכזיים של קופירייטינג איכותי, תוצריהן לרוב כלליים ואינם משקפים את קולו הייחודי של המותג.

איך מחוללי תוכן AI משדרגים את הדרך בה אנשי השיווק יוצרים תוכן?

מחוללי תוכן מבוססי AI משתמשים באלגוריתמים מתקדמים לעיבוד שפה טבעית במטרה לשפר את תוצריהן. בעזרת ניתוח כמויות עצומות של נתונים ולמידה מיצירות קודמות, הם מאפשרים למשווקים ליצור תוכן איכותי, מותאם אישית וממוקד בקהל היעד. הטכנולוגיה הזו חוסכת זמן ומייצרת תוכן המהדהד בקרב צרכנים פוטנציאליים באופן יעיל ומדויק.

קופירייטרים חייבים לשנות גישה, ואפילו מטרות

ככל שכלי הבינה המלאכותית מתקדמים וחודרים לעולם הקופירייטינג, נדרשת גישה חדשה מצד הקופירייטרים. הטכנולוגיה הזו לא רק משנה את מה שאנו עושים – אלא גם את הדרך בה אנו ניגשים לתהליך היצירה. בעידן בו תוכנות מסוגלות לכתוב עותקים בסיסיים ולנתח נתוני קהל בזמן אמת, תפקיד הקופירייטר מתרחב הרבה מעבר לכתיבה ואסטרטגיה.

כדי להצליח בעידן ה-AI, על הקופירייטר להיות אסטרטג תוכן היודע לחבר בין נתונים לקריאייטיב ומבין לעומק את קהל היעד. בעוד שה-AI מסוגל לייצר טיוטות ולעבד מידע, הוא אינו מבין את התמונה הגדולה: כיצד טקסט משתלב בתהליך המיתוג, מהי ייחודיות המותג, וכיצד להעביר מסר המעורר רגש וחיבור ההופכים לקנייה או למעורבות אחרת. במובן הזה, הבינה המלאכותית אינה מחליפה את הקופירייטר, אלא משנה את מערך המיומנויות שעליו לפתח.

מתי בכל זאת כלי ה-AI הם הבחירה הנכונה?

כלי ה-AI  מתאימים במיוחד למשימות בהן שם המשחק הוא מהירות, כמו למשל יצירת תיאורי מוצרים או פוסטים קצרים למדיה החברתית. כמו כן, כיוון שהם מסוגלים לנתח התנהגות צרכנים ולהתאים מסרים, הם מועילים גם במקרים בהם נדרשת התאמה מדויקת לקהל יעד מסוים.

יחד עם זאת, ישנם תחומים בהם יש לכלי ה-AI  מגבלות משמעותיות. כך למשל, כשמדובר בקמפיינים קריאייטיביים, העברת סיפור מותג חזק או הצגת חזון המתחבר לעומק עם קהל היעד, המגע האנושי הוא חיוני. לכן, עבור קופירייטרים המתמקדים בתחומים אלו, ה-AI יכול לשמש ככלי תומך – אך לא כתחליף.

הזדמנויות חדשות בעידן ה-AI

העידן הטכנולוגי מביא עמו הזדמנויות מרגשות, במיוחד עבור קופירייטרים המוכנים להסתגל לשינויים. שילוב יכולות ה-AI בתהליך העבודה פותח עבור קופירייטרים דלתות להצעת שירותים ייחודיים: ייעוץ מקצועי והדרכה על שילוב כלים אוטומטיים, עריכת טקסטים שנכתבו ע"י AI, ופיתוח תהליכים יצירתיים בהם הטכנולוגיה והאנושיות פועלות יחד ליצירת תוצאות יוצאות דופן.

תחום נוסף הצובר תאוצה ותופס מקום מרכזי בשוק הוא "מיתוג מונחה נתונים" ("Data Driven Branding"). בעזרת תובנות מבוססות AI, קופירייטרים יכולים להוביל קמפיינים ממוקדים, לחדד את המסרים השיווקיים ולהגדיל את הסיכויים לכך שהתוכן יתחבר לקהל היעד בצורה עמוקה ואפקטיבית.

טיפים פרקטיים לקופירייטרים

בעתיד, השימוש ב-AI בעולם הקופירייטינג צפוי להפוך נפוץ עוד יותר, וכבר כיום הטכנולוגיה מציעה אפשרויות רבות ויוצאות דופן. ככל שיותר חברות יאמצו את הטכנולוגיה הזו כדי ליצור ולעצב מסרים שיווקיים, הקופירייטרים יהיו חייבים להישאר מעודכנים בפיתוחים ובטרנדים העדכניים במטרה להישאר תחרותיים.

להלן מספר טיפים מעשיים שיסייעו לכם, הקופירייטרים, לשגשג במקצוע המאתגר הזה, במיוחד בעידן בו ה-AI ימשיך להתפתח בקצב מסחרר:

חדדו את הכישורים שלכם

התמקדו בשיפור כישוריכם ככותבים וכמספרי סיפורים. כלי קופירייטינג מבוססי AI אמנם מציעים יתרונות רבים, אך הם אינם משתווים ליכולת היצירתית ולחיבור הרגשי של הכותב האנושי. סיפורים מרתקים, כאלו המושכים את תשומת לב הקהל, דורשים אינטליגנציה רגשית שאין לכלים האוטומטיים. במטרה לבלוט בשוק התחרותי של היום, עליכם להקדיש זמן לתרגול ושיפור הכתיבה וכישורי הסטוריטלינג שלכם.

השתמשו בכלים חדשים

היו פתוחים לטכנולוגיות וכלים חדשים שיכולים לשדרג את תהליך הכתיבה שלכם ולהפוך אותו למהיר ויעיל יותר. כלי קופירייטינג מבוססי AI מתחזקים כל הזמן בזכות התקדמותן של טכנולוגיות עיבוד שפה טבעית. השקיעו זמן בלימוד הכלים הללו כדי למנף את יכולותיהם ולשפר את איכות התוכן שאתם יוצרים.

חפשו הזדמנויות חדשות

עולם השיווק והקופירייטינג מתפתח במהירות, ותחומים כמו אוטומציה שיווקית ופיתוח צ'אטבוטים מציעים הזדמנויות תעסוקה ייחודיות. היכרות עם עיבוד שפה טבעית, למידת מכונה וטכנולוגיות קשורות, יכולה להעצים את הידע שלכם ולהעניק לכם יתרון משמעותי כקופירייטרים עצמאיים או שכירים.

פתחו רשת קשרים

יצירת חיבור ופיתוח קשרים עם אנשי מקצוע בתעשייה מאפשרים גישה להזדמנויות עבודה ולמידה על מגמות חדשות. הצטרפו לקבוצות מקצועיות ברשת או השתתפו באירועים פיזיים במטרה לפגוש לקוחות או מעסיקים פוטנציאליים. בסופו של דבר, כל קשר חדש הוא צעד נוסף בדרך אל עבר ההצלחה שלכם.

האם יש ממה לחשוש?

קופירייטינג היא אמנות המשלבת יכולת שיווקית וחשיבה אסטרטגית, ואם אתם מקצוענים, אין לכם ממה לחשוש. תמיד יהיה צורך בקופירייטרים המביאים עימם ערך מוסף, במיוחד מצד חברות או לקוחות המעריכים יצירתיות בשילוב חשיבה והבנה אסטרטגית. לעומת זאת, אם אתם מחפשים קיצורי דרך או מסתפקים בבינוניות, אתם עלולים לגלות מהר מאוד שכלי ה-AI יכולים להחליף אתכם.

העתיד בידיים שלכם

כקופירייטר המשתמש בטכנולוגיית ה-AI בעבודתי עם עסקים, אני חווה את יתרונותיה מקרוב, אבל דבר אחד ברור לי: היא לא נועדה להחליף את הקופירייטרים – אלא לשדרג את הכלים העומדים לרשותם. השאלה שצריכה להישאל, היא לא "האם ה-AI יחליף אותנו הקופירייטרים?", אלא "איך נוכל להשתמש בו כדי להיות טובים יותר?", כי כשמשתמשים בכלי ה-AI בחוכמה, ניתן להעצים את היכולת האנושית, להגיע לקהלים חדשים, ולהתמקד ביצירתיות.

עבורי, הבינה המלאכותית היא שותפה, לא מתחרה. בכובע הקופירייטינג ובכובעים נוספים שלי בעולם השיווק הדיגיטלי, אני משתמש בה לשיפור תהליכים, הגדלת התפוקה ושדרוג התוצרים – וגם אתם יכולים. אל תראו בה מכשול. למדו לעבוד עימה בצורה נכונה וצרו תוכן מחבר, איכותי ובעל ערך לקהל שלכם.

מקווה שנהניתם והפקתם ערך, ועכשיו הגיע הזמן שאציג את עצמי...

נעים מאוד, שמי יובל פוגל, קופירייטר מומחה בהפיכת מילים לאסטרטגיה מניעה לפעולה. באתר שלי, yuvalfogel.co.il, מחכות לכם תובנות וכלים ברמה העסקית, השיווקית והאישית, שיסייעו לכם לפנות בצורה אפקטיבית ומדויקת אל קהל היעד שלכם. 

רוצים להפוך את המילים שלכם לבלתי נשכחות? פנו אליי עוד היום!

 

אולי יעניין אותך גם:

בואו נתחיל את המסע שלכם

בין אם אתם מתחילים את דרככם בעולם, מחפשים לשדרג את המיומנויות שלכם בעיצוב, או רוצים ללמוד כיצד לשלב AI בעבודתכם - יש לנו את הקורס המושלם עבורכם.
בואו תשדרגו את עצמכם לרמה של הגדולים. כי היום זה קל מתמיד.

השאירו פרטים לחזרה